tisdag 27 november 2007

Pur Norsk Möbeldesign

Storsatsning av norrmännen med norsk möbeldesign. Utställning specialgjord för Svensk Form. Inramad i nästan samma glada babyblå färg som vår turnerande Design S –utställning, visas klassiker, samtida och framtida sittmöbler. Norway Says, som nyligen vann det Torsten och Wanja Söderberghs stora pris, är förstås representerade. Norska ambassaden bjöd på vernissagekvällen på egen DJ, goda snittar, en välinsatt och designintresserad ambassadör Odd Fosseidbråten samt flera representanter från producenterna, formgivarna, Bergens Konsthögskola, Norsk möbelindustri, möbelrådet och Innovasjon Norge. Några kommenterade att det verkligen syntes att detta var en norsk utställning. På vilket sätt! Kom gärna själva och bilda er en uppfattning. Utställningen finns kvar till jul, varmt välkomna!

Pur Norsk





Rinner som sand mellan fingrarna

Oj, oj så många dagar det nu har gått sedan jag skrev sist! Det här är en tid på året när agendan är så fullspäckad att man inte hinner jobba dessemellan. Gäller att lära sig mentalt att också möten räknas som jobb! Helger och kvällar och mornar går nu åt till planering och uppföljning. Bloggen har därmed fått stryka på foten. Bland mötena styrelsesammanträden med Formens Hus och SVID.

Glada norrmän och norsk DJ


22 november: en tydligare roll för arkitektur, form och design

lyder senaste budskapet från regeringen i ett pressmeddelande, där Rådet för arkitektur, form och design får ett nytt uppdrag att föreslå en befintlig myndighet eller institution som i permanent form kan driva frågorna om arkitektur, form och design. Uppdraget ska redovisas senast den 17 mars. Spännande och välkommet! Frågorna är nu hur det ska gå till och vem som får uppdraget
http://www.regeringen.se/sb/d/9759/a/92729
http://www.regeringen.se/sb/d/8770/a/92855

Vårt arbete med SDS- Svenskt Designsamarbete är alltviktigare nu när det finns ett momentum då regeringen tycks öppen för input kring en ny offensiv designpolitik för Sverige ur näringspolitiskt perspektiv. Vid senaste mötet fanns representanter från SVID, Rådet för arkitektur, form och design, Sveriges Designer, Konsthantverkarna och Svenska Tecknare med. Vi lägger nu våra krafter tillsammans i potten för att se hur vi bäst kan åstadkomma förändring.

Det dröms inga drömmar längre i det här landet

var en av Fredrik Häréns påståenden när han häromkvällen möte ett femtiotal inbjudna designer och närbesläktade till Alexander Lervik i hans arbetslokaler i Stora Skuggan. Fredrik är en skicklig och engagerande talare www.interesting.org och lämnar ingen oberörd. Jag hann bara vara med om sista tio minuterna, men råkade komma in just som han talde om Shanghai i visonära och positiva termer. Om alla möjligheter, om hur de inte sitter fast i traditioner och därför kan förändra världen. Vi klagar alltid på Kina som de största miljöbovarna, men det är också där man experimenterar och försöker förändra mer än på andra ställen. Man bygger helt nya miljövänliga och genomtänkta städer – de nya teknikerna söker sig dit. Vi blir omsprungna! I Sverige har vi lagt av, vi tror att vi redan har allt och kan allt. Vi måste omprogrammera oss! Sluta tänka svenskt! Börja tänka världen! Släpp allmänbildning, gå in för helhetsbildning! Effektiv retorik, men publiken var inte lättflörtat och ställde många frågor. Roligt att Alexander har dragit igång sitt gamla projekt INSPIRED igen, som i grunden går ut på att visionera och diskutera om framtiden. Det behövs!

Gör Sverige till ett utvecklingsland igen!


November 20 Färgdag på Färgfabriken om framtidens färger från idé till upplevelse.

En jätteinsats låg bakom arrangemangen på Årets Färgdag på Färgfabriken, som drog över 200 besökare för en heldag. Elever från olika skolor hade gestaltat miljön och gjort små utställningar i lokalerna och 8 föredragshållare fyllde dagen. Alltfrån grundläggande färginformation, till praktisk applikation, filosofi, hållbarhetsperspektiv och framtida trender behandlades. Särskilt inbjudna var färgstarke konstnären och formgivare Per Arnoldi från Danmark och trendanalytikern Gottfried Plank från tyska mode…information. Bland svenska talarna designer Mia Cullin, ljusdesigner Svante Pettersson, forskaren och företagaren Marcus Bergman och curatorn från Färgfabriken David Carlsson Daboczy. Och så Thomas Hård förstås från Färginstitutet som gav grunden till färgarbetet. Det började en gång på 50-talet inom Svensk Slöjdföreningen, med Anders Hård och Erik Berglund som gav färgkurser i Leksand, ställde ut på H55 och påbörjade den forskning och utveckling av färgsystemet NCS som så småningom ledde till instiftandet av Stiftelsen Svenskt Färgcentrum 1964.
Jag hade rollen som moderator, och passade till sist på att som dalkulla på att slå ett slag för det starka röda färgämnet koschenill. En färg som kommer från en australiensisk sköldlus och som på 1800-talet letade sig in i Dalarna och ändrade folkdräkternas mode. De gamla grå yllestrumporna byttes mott knallröda. De grälla färgerna dök upp överallt, i vävar, påsömsvantar, kjolsäckar…det är också svensk form.

Ordförande, arrangörer, talare, Dalahätta



talare färgdagen - Colour is free, use it!


Stjärnhimmel på färgfabriken



Shenet förbereder för Shanghai - November 19

Om några dagar åker Shenet med en hel delegation på 30 pers, framför allt från design och pr-området till Shanghai för att lanser en kinesisk variant av Shenet. Maria Forssén är en av de outtröttliga initiativtagarna. Den 19 november samlades vi på Svensk Form för bonding och planering. Jag ska bland annat föreläsa på Tongji universitetet, som har ett samarbete med Konstfack, och träffa de ansvariga för världsutställningen "Better Cities – Better Life" i Shanghai 2010.

Shenet bondar 19 november



måndag 19 november 2007

Hemlös? - JA. Luften ur? NEJ

Erica Treijs drar alltför höga växlar på avsaknaden av Designcenter och Formmuseum i gårdagens Svenska Dagblad när hon med det som intäkt påstår att luften gått ur den svenska designen. Visst det saknas arenor och scener för den nya designen, det saknas Formmuseum och Designcenter i Stockholm och det saknas en stark och offensiv samtida designpolitik. LIKA SANT är att det har saknats bra mediatäckning. Alltsedan Designåret 2005 har framför allt huvudstadsmedia undvikit att skriva om design och alla de duktiga formgivare, designföretag och designutbildningar som faktiskt blomstrar i Sverige idag! Artikeln behöver kompletteras! Och det är skillnad på design och design. Vardagens, funktionens och konstens.

fredag 16 november 2007

En titt i arkivet

Tack vare accesstjänsterna har vi under senaste året verkligen kunnat satsa på att gräva i vårt rika historiska material och göra det tillgängligt för en bredare publik, inte minst genom det digitala designarkivet. http://designarkiv.svenskform.se som nu utökas ännu mera i samarbete med Centrum för Näringslivshistoria. Arbetet har medfört att alltfler av oss som jobbar här fått kika in i denna skattkammare och lärt sig om föreningens och därmed den svenska designutvecklingen under 1900-talet. För att ytterligare stimulera denna något yrvakna nyfikenhet, har vår duktiga biblotekarie Anita Christiansen har tillsammans med sina medarbetare och David Leidenborg från Centrum för Näringslivshistoria vid ett par tillfällen bjudit in all personal på en "Titt i arkivet". Senast igår, med bostadens utveckling under årtiondena, klipp, kataloger och gamla nummer av FORM. Alldeles för fint och för mycket jobb för att bara vi på kontoret ska få se det! Vi måste låta det finnas tillgängligt för fler! Lägger in några bilder här. Vi jobbar nu på en utställning tillsammans med Formens Hus i Hällefors, där bostadsutvecklingen under 1900-talet skall gestaltas i full skala. Det här är en fin förhandsresearch.

Funktionalister, traditionalister och förnyare


Vi möblerar och bildar eget hem 30-tal och 40-tal


H 55, radhus och färgsystem


Möbelråd



tillgängligt 60-tal och grönt 70-tal,



80-tal, 2000-tal


torsdag 15 november 2007

Designstafetten - Reala lämnar över pinnen till Tom Hedqvist

Samuel Nyholm hade förberett en annorlunda samtalsform, när han i onsdags överlämnade pinnen i designstafetten till sin gamla lärare och rektor på Beckmans, Tom Hedqvist. I sin egen inbjudan skrev han: The discussion will be on the topic of "death", and other related things. Tom visste temat, men var ganska överraskad när Samuel började visa bild efter bild och bad Tom associera. Vem var konstnären, mindes han när de talat om bilden sist, vad såg Tom ? osv. Det visade sig att minnesbilderna dem emellan var lite suddiga, och vi fick följa hur de klarnade och trådarna sakta nystades upp. Inledningsbilden som Samuel visade var japanske träsnittsmästaren Hokusais våg, han kom ihåg att Tom hade visat den i sin undervisning. Tom undrade om Samuel mindes vad han sagt. "Var det inte något om din pappa?" sade Samuel. "Nej, men om min teckningslärare". Tom berättade om sin unike teckningslärare, som förutom att lära dem teckna, också var en skicklig pedagog som öppnade nya världar för honom. Den här vågen hade läraren ställt fram under ett par veckor för att eleverna skulle få gissa vad det var. Tom hade fått hjälp av sin pappa, och kunde därmed gissa rätt. Sedan vecklade läraren ut hela Hokusais konstnärsskap för eleverna. Anledningen till att Samuel just valt Tom som nästa länk i stafetten, var just att han uppskattade att Tom inte bara var begränsad till grafisk form, utan även visade andra sammanhang och synsätt för eleverna. Det var tack vare det som Samuel gått vidare på den banan. Så fortsatte samtalet. Ett böljande växelspel, stundtals magiskt, långsamt, små tystnader här och där, viss osäkerhet, men tankeväckande. En mix av bilder från Goya, Rossini, Picasso, Albrecht Dürer, uppblandade med slarviga målarboksbilder och klipp ur tyska tidskrifter, nazistporträtt osv. Symbolspråk och relationer mellan olika bildvärldar. De höll på i nästan två timmar, publiken liten och intim, nära lyssnande. Tätt och spännande.

Tom Hedqvist, Samuel Nyholm, Hokusai och andra konstnärer



tisdag 13 november 2007

Design S - dags att anmäla sig!

Så var det dags för nästa omgång av Design S – Swedish Design Award! Från och med nu fram till 20 februari 2008 kan ni anmäla er! Kersti Sandin är juryordförande och en namnkunnig ny jury är utsedd. Mer information på www.swedishdesignaward.se Design S premierar design som skapar nytta, och ser helst så stor bredd som möjligt på de inskickade bidragen. Den ska spegla den breda kompetens som finns idag inom svensk design. Nyskapande, kreativitet och hållbarhet är övergripande kriterier. Grön logga sänder en signal.

Pecha Kucha måndagkväll 12 november

Kick-offen för Design S hölls i samband med Pecha Kucha på Berns. Otroligt att vi kunde locka en så stor publik en måndagskväll. Ca 200-300 i publiken. Det visar att denna icke-förpliktigande presentationsform verkligen passar samtiden. Finns nu i 120 städer. Vid Designtide i Tokyo förra veckan kördes en Pecha Kucha med 2500 besökare www.pecha-kucha.org. Måndagskvällen på Berns inleddes med information om Design S, följt av en bra mix av talare. Avspänt, bra musik, informell stämning. De flesta verkade bekväma med formatet, som synes av bilderna nedan. Anders Färdig, Design House Stockholm, www.designhousestockholm.se , Per Holknekt, Odd Molly, www.oddmolly.se , Staffan Bengtsson, FORM, www.itsmedia.se , Aia Jüdes/Sanna Å Gebeyehu, www.fairmade.se , John Mellkvist, JohnLook.com, www.johnlook.com , Oscar Hafvenstein, Boys Don´t Cry, www.boysdontcry.se , Lennart Andersson, Ergonomidesign, www.ergonomidesign.com samt jag själv, för att förklara Pecha Kucha och berätta om Design S.
Staffan Bengtsson befriade oss alla genom att ta oss på en humoristisk och slagfärdig promenad genom Dalagatan, med utgångspunkt från Astrid Lindgrens adress under så många år. Sarkasm och talande bilder bidrog till en svidande attack på de nya hyreshus som ogenomtänkt och obemärkt växer upp i smyg i vår stad. Den skumme byggherren fick sina fiskar varma.
Anders Färdig, som enligt egen utsago haft erfarenhet av att driva klubb, rörde sig ledigt bland publiken. En charmig estradör. Alla talarna engagerade ifrån olika utgångspunkter, se bilder nedan. Kvällen resulterade att många fler anmälde sitt intresse att delta i Pecha Kucha, så nu måste vi snart komma med nästa.

Dags för Design S


200-300 på en måndagskväll!




Anders Färdig i ett av sina rätta element




Off Molly fiske samt promenad genom Dalagatan +


Fair Made och Varumärkens visuella värde



Branding via Arkitektur samt Interaktionsdesign



onsdag 7 november 2007

7 november: Har moralen förändrats sedan 70-talet?

Två generationer, eller fler, möttes igår på svensk form för att diskutera konsumtion och livsstil.

Sven Thiberg,. Arkitekt och opinionsbildare och en av centralgestalterna bakom den banbrytande uställningen Vara & Undvara på kulturhuset 1978. Författare av manifestet "Acceptera inte" och flitig debattör. Omstridd ordförande i Svensk Form under 70-talet. Stod på barrikaderna för miljö- och konsumtionsfrågor

Sisela Lindblom , regissör och författare av den uppmärksammade boken "De skamlösa" som ledde till en het debatt bland landets kulturskribenter, redan innan den kom ut. Den så kallade väskdebatten.

Sven gav först en bakgrund till 70-talets engagemang, avsikten med Vara & Undvara på Kulturhuset 1978, konflikten inom Svensk Form på den tiden. Reaktionen mot de borgerliga och kapitalistiska idealen, skulden man kände mot de mindre bemedlade, klasskampen, fattigdomsbekämpningen. Solidariteten som fanns och det kollektiva tänkanden, att man inte endast utgick från sig själv. Trots viss självironi över det dogmatiska språkbruken som fanns på 70-talet, och konstaterandet att språkbruken i vissa delar var obrukbart och förlegat idag, så höll han i grunden ändå fast vid idealen. Manifesten "Acceptera inte" författades så sent som 2003.

Jag hade nog väntat mig mera mothugg, men det brann aldrig till så mycket som man kanske skulle ha väntat sig i samtalet. Dagens frågeställningar är på många sätt detsamma.Till och med flera av grundteserna från manifestet "Acceptera" 1931 håller än idag. En vital 75-åring.

Sisela, som gjort ordentlig research om dagens språk och mediainfluenser innan hon skrev sin bok, läste ett stycke ur början om de två veckotidningsredaktörerna som diskuterar nästa uppslag för tidningen. Det gjorde intryck och som alltid en annan dimension när samtiden ges en konstnärlig uttolkning. En svidande samhällskritik egentligen och ett skruvat sätt att beskriva tomhet, prylhets och sammanhangslöshet. Som hon självklart slog fast: Det handlar i slutändan om makt och pengar. Sven höll förstås med.

Visserligen fanns en pessimistisk samtidssyn, Sven Thiberg återkom flera gånger under kvällen till Naomi Kleins senaste bok "The Schock Doctrine" och den skrämmande kapitalistiska utvecklingen som skildras där. Samtalen böljade mellan konsumtion, moral, livskvalitet, Svensk Forms roll, designerns ansvar, konsumenternas ansvar. Men ändå fanns en försiktigt hoppfull stämning, som flera i publiken hjälpte till att skapa. Sven och Sisela var nöjda med att ha mött varandra och med kvällen, även om vi önskat att fler från den yngre generationen hade orkat ta sig över bron till Skeppsholmen i regnet.

Själv var jag mer än lovligt jet-laggad, har ju just kommit från Tokyo – konsumtionens Mekka. Vad handlar det om – ska vi sluta konsumera eller konsumera på nya sätt? Vill och kan vi sluta att skapa nytt och massproducera? Drivkrafterna efter flärd, nyheter och skönhet som alltid fortsätter.

Kvällen var en del av vår föreläsningsserie inom plattformen Saving the Planet in Style.

Vilket golv är Du?



Vara & Undvara möter De Skamlösa



måndag 5 november 2007

Allt vi inte hann

Nu åker vi. Oj, så mycket som vi inte hann med av allt vi tänkt. Jag såg inte CKR:s senaste butik som de ritat för Sfera i nya centrala stadsdelen Midtown, ej heller deras boklansering i Yoichi Nakamutas nya galleri. Issey Miyakes designcenter 21_21 har utställningstema Vatten just nu. Det förra var Choklad och sen kommer Händer. Humanistiska, människonära teman som ger formgivare och konstnärer rätt gnista för att komma igång. Tokyo Opera City Hall öppnade tydligen precis igår en utställning med Nordisk Design som ska stå i flera månader. Med våra klassiker, Alvar Aalto osv. Ingen av oss i Designveckan kände till detta! Såg inte det heller den allra nyaste - och så kritiserade - byggnaden av Tadao Ando i Omotesando.

Slutsatsen man kan dra är dock, att svensk design och livsstil har hur stort genomslag och hur stora möjligheter som helst här, bara man orkar och vill ta vara på det. Swedish Style i år, var i ganska modest form mera en bekräftelse på att det kommer att fortsätta, även om ambassaden minskar sin insats och sitt engagemang. Allt är dock bäddat för en rejäl satsning nästa år. Forever, som Kurosaki säger. http://www.gnnnetwork.net/

Måste springa nu. Möte med projektledarna Karin och Mattias från UNG, sedan home party och möte med företaget ASKUL som nu jobbar med 40 svenska designer. ASKUL levererar kontorsmaterial och möbler till 2/3 av alla japanska företag idag. ASKUL betyder inte vad det låter som, utan Leverans i morgon = deras affärsidé.

Frukost i morse med EU JapanFests generalsekreterare Shuji Kogi, som delvis sponsrar UNG. Han understryker Civic Social Responsibility. Var och en av oss har ansvar, inte bara Corporate Social Responsibility. Vi talade en del om hur segt det går i den politiska relationen mellan Japan och Kina, medan företagsvärlden och kulturen har intensivt utbyte. Hör bara några av de siffror han nämnde. Varje dag går det 642 flyg mellan Japan och Kina I Shanghai har över 5000 japanska företag etablerat sig de senaste åren. Han hade mängder av exempel. Hans poäng var att idag går business och kultur så mycket snabbare än vad politiska situationen hinner med. Var och en av oss har eget ansvar.

söndag 4 november 2007

4 NOVEMBER - SISTA DAGEN FÖR DESIGNTIDE, 100 % DESIGN OCH UNG

Så fort det gick. Nu är det bara att packa ihop. Under söndagen vällde det in människor. Utanför 100 % Design ringlade köerna långt ut på gatan. Jag frågade några av de svenska utställarna hur det gått. Swedese, Blå Station, Bolon, Mateus, A plantwall by Green Fortune www.greenfortune.jp, Abstracta, Capti Design, U It’s Upi, Giarimi Design… Företagen med retail produkter verkade nöjdast, hela mässan hade den karaktären i år, inte så mycket möbler och utställning, mera sälj. Möbelföretagen verkade inte lika säkra på att de fanns på den rätta platsen, kanske man ska satsa på annan inramning till nästa år. 100 % Design är mera konventionell än kusinen Designtide, där energin och den exprimentella sprängkraften är en helt annan. Vore roligt att ta den japanska delen till Stockholm till designveckan i februari. Entusiasmen är det inget fel med. Det talas här om att chartra plan och invadera Stockholm med unga designer, journalister och andra…. Hoppas bara vi mäktar med att välkomna alla! Karin Wiberg och Mattias packade ner UNG til 3 på natten i morse tillsammans med alla volontärer. Hon lyste som en sol i morse av glädje över att allt gått så bra och att stämningen varit så kärleksfull och varm. Att nästa UNG kommer att landa i Tokyo i november 2009 är så gott som bestämt.

100 % DESIGN